‘Weet dat je gewaardeerd wordt!’

10 mei 2023

Als pedagogisch medewerker werkte Janette Kuus op de dreumesgroep in Harderwijk en op de BSO in Zwolle. Nu heeft ze het enorm naar haar zin bij Customer Care, op de afdeling Klantrelatie: ‘Iedereen werkt vanuit het hart en dat wordt ook door ouders zo ervaren.’

Janette Kuus (‘bijna 60’) woont met haar partner Jan heerlijk op de Veluwe. Samen hebben ze vijf kinderen, bonus en -schoonkinderen. Ze houdt van buiten zijn, wandelt graag in de bossen – ook om wild te spotten – en rijdt al bijna 40 jaar motor: ‘Dat doe ik het liefst samen met Jan, mooie reizen maken in het buitenland: in Noorwegen of Engeland bijvoorbeeld, of een route rijden door de Alpen of Dolomieten.’

En je Kindergarden route?

‘Die is ook mooi! Na mijn veertigste heb ik SPW kinderopvang gedaan. Ik startte in 2018 als pedagogisch medewerker in Harderwijk op de dreumesgroep, na verschillende werkgevers en functies in de commerciële dienstverlening. Toen mijn kinderen werden geboren, ik was met 34 jaar niet de jongste, was er al wel een deurtje in mijn hart opengezet: het moederschap en gastouderschap hebben mijn liefde voor het vak zeker vergroot. Als alleenstaande moeder had ik vaak vijf dagen in de week vijf gastkinderen, plus mijn twee eigen pubers.’

‘Toen ik verhuisde naar de Noord-Veluwe om bij mijn grote liefde in te trekken, kon ik naar de BSO in Zwolle. Door covid en sluiting van de groepen moest ik helaas thuis aan de slag. Al snel vroeg de afdeling Klantrelatie te helpen op de – toen nog – afdeling Back Office. Door covid werd ik op afstand ingewerkt, maar ik voelde me al snel op mijn plek in dit team. Zo heb ik anderhalf jaar gewerkt, zonder dat we elkaar echt live hebben ontmoet.’

Inmiddels is bij Klantrelatie een en ander veranderd?

‘Klopt. Afgelopen drie jaar zijn er binnen Klantrelatie een aantal wijzigingen doorgevoerd; collega’s vertrokken en nieuwe collega’s zijn gestart. Met Back Office gingen we van zes naar elf collega’s. Back Office heet nu Customer Care. Samen met Accountmanagement en Planning vormen we Klantrelatie, 35 mensen in totaal. We treffen elkaar in elk geval één keer in de maand.’

Wat doet Klantrelatie?

‘Met elkaar zijn we bij Klantrelatie verantwoordelijk voor een optimale kindplanning. We verwerken nieuwe inschrijvingen, houden wachtlijsten bij, verzilveren saleskansen en verzorgen mutaties en contracten. Als Customer Care beantwoorden we vooral de telefoon en mail, we handelen vragen en problemen af, maken contracten en zijn het eerste aanspreekpunt voor ouders. Alles met in je achterhoofd: het gaat om de kinderen.’

En jij bent op je plek…

‘Ik heb het enorm naar mijn zin binnen Klantrelatie en heb er inmiddels een vierde dag bijgekregen. De contacten met klanten en collega’s geven me veel energie. Na 40 jaren in branches als bankwezen, reclame-, en reiswereld, evenementen en kinderopvang is dit een functie en plek waarbij alles voor mij bij elkaar komt. Kindergarden is voor mij de Grande Finale. Inmiddels alweer vijf mooie jaren, en ik hoop dat het er nog veel meer worden.’

Tekst gaat onder de foto verder.

Jouw eerste kick-off event bij Kindergarden?

‘Dat was in januari dit jaar in Hoofddorp. Vestigingsmanagers en medewerkers van het hoofdkantoor op de Herengracht zien elkaar tijdens de kick-off. Erg leuk om collega’s te ontmoeten die je alleen telefonisch spreekt en herkent van Heartweb of LinkdIn. Afgelopen jaren heb ik veel ouders via de telefoon gesproken, ook ouders die hun onvrede over iets wilden uiten. Dan is het bijvoorbeeld goed om tijdens de kick-off persoonlijk aan een nieuwe vestigingsmanager te vertellen dat we sinds haar komst bijna geen probleem-telefoontjes meer over haar vestiging krijgen. Daarmee maak je het ‘ver-weg-gevoel’ van het hoofdkantoor kleiner.’

‘Het uitwisselen van de dagelijkse werkzaamheden en ervaringen maakt de afstand tussen de vestigingen en het hoofdkantoor sowieso kleiner. Denk daarbij aan: welke vragen stellen ouders ons zoal; wat kunnen medewerkers op de vestiging zelf aan ouders vertellen; waarvoor moeten ze bij ons zijn; hoe gaat het met het nieuwe programma Salesforce dat een transparante verslaglegging ondersteunt; hoe gaat het met de kindplanning, et cetera. Het is niet zo dat het hoofdkantoor alleen maar bepaalt en de vestigingen voeren uit. Je hebt elkaar nodig en vergeet niet dat eigen inbreng en ideeën altijd mogelijk zijn, sterker nog: dat die gewaardeerd worden. Je

vestigingsmanager is daarbij het eerste aanspreekpunt. Het kost me geen moeite om tijdens de kick-off op iemand af te stappen en een gesprek hierover te beginnen. Ik heb immers zelf op de groepen gestaan en weet hoe het werkt op een vestiging, dat is een groot voordeel bij het slaan van deze brug.’

‘Bijzonder is ook dat Customer Care vanaf mei gekoppeld wordt aan locaties om maandelijks overleg te hebben met de accountmanager en vestigingsmanager. Zo weten wij nog beter wat er leeft op de vestigingen, en andersom. Dat is onderdeel van ‘Samen vooruit’, het nieuwe werken. Met elkaar breng je signalen, vragen en problemen in kaart om deze vervolgens samen op te lossen en van elkaar te leren. Ik probeer ook mijn betrokkenheid te tonen door Heartweb goed te volgen, dan weet je wat er speelt: qua nieuwtjes, collega’s, vacatures, noem maar op.’

Wat was een grote uitdaging voor jou bij Klantrelatie?

‘Allereerst mijn persoonlijke uitdaging: het online inwerken en het leren kennen van afdeling en de plek binnen de organisatie. De andere: ervoor zorgen dat Kindergarden de mooie organisatie is en blijft waar ouders, onze klanten, zo blij mee zijn. Zonder alle keihard werkende collega’s kan Kindergarden niet bestaan. Ouders zijn zonder uitzondering allemaal zo ontzettend blij met onze collega’s op de groepen.’

‘Veel collega’s hebben geen idee waarom ouders ons bellen en wat er tijdens gesprekken door ouders gedeeld wordt. Ouders voelen de personeelskrapte, willen bewust de vragen daarover niet neerleggen bij de pedagogisch medewerkers, omdat ze al zo druk zijn. Ik vind het belangrijk dat iedereen zich daarvan bewust is. Er wordt echt vanuit het hart gewerkt en dat wordt ook zo ervaren door ouders.’

 

Tekst gaat verder onder de foto.

Wat zou jij mee willen geven aan je collega’s op de vestigingen?

‘Ik hoop dat ze zich bewust zijn hoe belangrijk ze voor Kindergarden zijn. Zonder hun inzet en liefde voor het vak heeft Kindergarden geen bestaanszekerheid. En dat ze enorm door ouders gewaardeerd worden.’

Wat maakt jouw werk bij Kindergarden nu zo leuk?

‘Het werken op de groep en nu op de afdeling Klantrelatie gaf en geeft mij als gezegd heel veel energie en voldoening. Dat wil ik graag overbrengen en delen met mijn directe collega’s. Ik vind het fijn om deel uit te maken van dit team, waarin vanuit het hart gewerkt wordt in een open sfeer. Door mijn levenservaring en openheid, voelen jonge ouders, onze klanten zich snel op hun gemak. Ik probeer tot de kern van een probleem te komen en dit op te lossen voor zover dat binnen mijn mogelijkheden ligt. Dat persoonlijke, directe contact vind ik leuk.’

‘Ook wanneer een ouder belt, omdat het zo lang duurt voordat er een opvangplek is, geeft het uitspreken van jouw begrip voor die onzekere situatie al een beter gevoel aan de ouder in kwestie. En even doorvragen levert soms sales-kansen op een andere locatie op. Dan heb je een win/win situatie. Soms voer je opeens een heel mooi gesprek, kun je ouders net even wat meer ondersteunen op pedagogisch vlak of helpen bij het oplossen van een vraagstuk of probleem. Een boze ouder die belt? Dat kan, het is de uitdaging die ouder tevreden of met een glimlach op te laten hangen.’

Stel, je denkt erover om de overstap naar Kindergarden te maken. Wat zeg jij tegen een toekomstig (pedagogisch) medewerker?

‘Twijfel niet, pak de kans om te werken binnen een organisatie waarin je gezien en gehoord wordt! Wanneer je aangeeft wat je wil, dan zal er altijd gekeken worden naar de mogelijkheden. Kijk Kindergarden breed, er zijn zo veel mooie vestigingen waar uitdagingen liggen. Weet dat je door kunt blijven leren en groeien, en dat je gewaardeerd wordt.’

‘Wat ik heel fijn vond om te horen tijdens mijn sollicitatie: bij Kindergarden vinden we het erg belangrijk om de balans tussen werken en privé te bewaken. En dat is natuurlijk zo: zonder fijne thuissituatie kun je niet 100 procent inzetbaar zijn op het werk. Als die balans goed is, haal je op beide vlakken het beste uit jezelf.’