Hoe wordt Keti Koti tegenwoordig gevierd/herdacht en wat zijn de belangrijkste tradities?
Er zijn tegenwoordig veel verschillende vieringen en activiteiten. De Nationale Herdenking in het Oosterpark is toch wel de belangrijkste. Tegenwoordig is de viering daarna op het Museumplein. Vroeger vond alles plaats in het Oosterpark, maar sinds een paar jaar is de viering verhuisd naar het Museumplein en heet het ‘Keti Koti Festival’.
Voor mij is het vooral een dag van bezinning, maar ook trots. Wij staan op de schouders van onze voorouders, zij hebben letterlijk de weg vrijgemaakt voor onze vrijheid. In het Oosterpark stonden tijdens de viering zuilen met daarop alle familienamen van tot slaaf gemaakten. Als je daar dan je eigen naam bij ziet staan, dan doet dat toch wat met je. Onze familienaam komt van Johannes Theodorus Meijer, de 'slavenhouder’ van mijn voorouder (de oma van mijn opa). Onze echte Afrikaanse achternaam was niet meer te achterhalen, maar omdat je toch liever die naam niet wil dragen is het veranderd in Meye. Vandaar dus al die Nederlands klinkende achternamen, vaak werd het ook omgedraaid Fam. Etnel = Lente, Fam. Nelom = Molen
Ik ga altijd eerst naar het Oosterpark. De optocht met klederdracht vind ik altijd prachtig om te zien. Dan zie je alle bevolkingsgroepen van Suriname samenkomen. De muziek, de saamhorigheid en de gezelligheid staan voor mij echt symbool voor Suriname. Daarna ga ik met vrienden en familie naar het Museumplein. Op zo’n dag kom je altijd veel bekenden tegen.
Dat Keti Koti voor ons net zo belangrijk is als 4 en 5 mei voor Nederland. Ik wil ook niet horen dat we ‘in het verleden blijven hangen’. We willen over 50 jaar toch ook nog steeds Bevrijdingsdag vieren?
Het zou goed zijn als er meer geschiedenislessen op school worden gegeven over ons gedeelde verleden. Onbekend maakt onbemind. Met meer achtergrondinformatie ontstaat er veel meer begrip voor elkaar.
Wat betekent Keti Koti voor jou persoonlijk?
Voor mij is het vooral een dag van bezinning, maar ook trots. Wij staan op de schouders van onze voorouders, zij hebben letterlijk de weg vrijgemaakt voor onze vrijheid. In het Oosterpark stonden tijdens de viering zuilen met daarop alle familienamen van tot slaaf gemaakten. Als je daar dan je eigen naam bij ziet staan, dan doet dat toch wat met je. Onze familienaam komt van Johannes Theodorus Meijer, de 'slavenhouder’ van mijn voorouder (de oma van mijn opa). Onze echte Afrikaanse achternaam was niet meer te achterhalen, maar omdat je toch liever die naam niet wil dragen is het veranderd in Meye. Vandaar dus al die Nederlands klinkende achternamen, vaak werd het ook omgedraaid Fam. Etnel = Lente, Fam. Nelom = Molen
Hoe/met wie vier jij Keti Koti?
Ik ga altijd eerst naar het Oosterpark. De optocht met klederdracht vind ik altijd prachtig om te zien. Dan zie je alle bevolkingsgroepen van Suriname samenkomen. De muziek, de saamhorigheid en de gezelligheid staan voor mij echt symbool voor Suriname. Daarna ga ik met vrienden en familie naar het Museumplein. Op zo’n dag kom je altijd veel bekenden tegen.
Wat zou je willen dat mensen die niet bekend zijn met Keti Koti weten over deze viering en zijn betekenis?
Dat Keti Koti voor ons net zo belangrijk is als 4 en 5 mei voor Nederland. Ik wil ook niet horen dat we ‘in het verleden blijven hangen’. We willen over 50 jaar toch ook nog steeds Bevrijdingsdag vieren?
Het zou goed zijn als er meer geschiedenislessen op school worden gegeven over ons gedeelde verleden. Onbekend maakt onbemind. Met meer achtergrondinformatie ontstaat er veel meer begrip voor elkaar.