Ons pedagogisch programma Wereldwijs

De basis voor alles wat we doen

Het kind staat centraal bij Kindergarden. Daarom hebben we Wereldwijs, ons pedagogisch programma. De kern van Wereldwijs is onverdeelde aandacht bij alles wat je doet met de kinderen, of je nu een baby verschoont of herfstbladeren zoekt met een peuter in het park. In alle contacten en bij alle dagelijkse bezigheden op de groep geldt: wat heeft dit kind nu nodig en waarom reik ik het deze dingen aan? Dankzij ons pedagogisch programma ben je je bewust van je eigen gedrag en de invloed daarvan op de ontwikkeling van een kind. En kun je het verschil maken!

Leerrijke omgeving

Misschien is het je wel eens opgevallen… Onze vestigingen hebben een warme, huiselijke uitstraling en prikkelarme kleuren. Meubels, kasten, stoelen, tafels én speelgoed op kindhoogte. We werken volgens een vast dagritme en een indeling in horizontale groepen. We doen niets zomaar. Je ziet Wereldwijs ook terug in de inrichting van de groepen. Die zijn voorbereid en afgestemd op de verschillende ontwikkelingsfasen van een kind. Zo kunnen kinderen zelf een werkje pakken. Klimmen, klauteren? Daarvoor hebben we speciale speelattributen die de motoriek stimuleren. En natuurlijk rustige hoekjes om te ontspannen.

Rust en activiteit

Bij Wereldwijs baseren we ons op inzichten en principes van inspirators als Pikler, Montessori, Steiner, Reggio Emilia en Riksen-Walraven. Allemaal leggen zij de nadruk op het welbevinden en de ontwikkeling van kinderen, waarbij er dankzij een goede dagstructuur voldoende afwisseling is tussen het aanbieden van rust en activiteiten. Bij alles wat we de kinderen aanreiken, gaat het om het proces zelf. De groei naar zelfstandigheid staat altijd voorop. Het mooie is dat kinderen altijd uit zijn op hun eigen ontwikkeling. En juist door ‘gewone’ leerervaringen aan te bieden, ontwikkelen ze zich op uiteenlopende gebieden.

Wereldwijs in de praktijk

Een paar voorbeelden:

  • Kinderen en medewerkers ervaren rust bij de indeling en inrichting van onze groepen. Huiselijk en leerrijk
  • Een vast dagritme zorgt ervoor dat een kind weet waar het aan toe is, voorspelbaar, aantrekkelijk en vertrouwd
  • Je staat met een vast team op de groep: een hecht team vooral, dat op elkaar ingespeeld is en elkaar aanvult door verschillende talenten
  • Speelgoed op ooghoogte van het kind, zodat het er bij kan. Zo is het niet afhankelijk van jou en help je het zelf te kiezen
  • Aardbeien plukken in de moestuin… Zo leren de kinderen dat deze eetbare vruchten aan een plant groeien
  • Verse, warme lunch die de kinderen samen aan tafel gebruiken: goed voor het ontwikkelen van een gezond eetpatroon
  • Je geeft kinderen de ruimte om te leren en hun talenten te ontdekken: schilderen, kleien, kralen rijgen, experimenteren met bouwspeelgoed, rollenspel
  • We hebben respect voor de autonomie van het kind. Dit betekent dat we de zelfstandigheid helpen vergroten en de eigen persoonlijkheid respecteren

Bekijk onze vacatures

Op verschillende vestigingen hebben we vacatures in de functie van pedagogisch medewerker op de babygroep, dreumesgroep, bij de peuters en peuter+ of de BSO.
  • ‘We zijn een hecht team. Voor een nieuwe collega lijkt het mij thuiskomen.’
    Danique
    Pedagogisch medewerker KDV
  • ‘We kunnen door Wereldwijs met liefde en oog voor de kinderen ons werk doen.’
    Elisa
    Kwaliteit & Ontwikkeling
  • ‘Als ’s ochtends de kinderen komen aanrennen, zwaaiend en lachend, dan geeft me dat energie voor de hele dag. Daar word ik zo blij van!’
    Nellie
    Pedagogisch medewerker KDV