
John, hoe ziet jouw dag eruit op de BSO?
‘Bij binnenkomst starten de kinderen met het buffet. Tijdens het eten en drinken praten we over wat ze hebben meegemaakt op school. Het is belangrijk om altijd aandacht te hebben voor hoe het met een kind gaat. Hoe was het thuis, ben je vrolijk wakker geworden of is er iets aan hand? Zo ja, dan kunnen we er rekening mee houden met het soort activiteit dat we aanbieden en iets gaan doen wat bijvoorbeeld minder energie kost. Als een kind liever wil uitrusten of relaxen op de bank in de huiskamer, is dat helemaal oké.’
‘Na de lunch is er een groepsmoment waarbij de kinderen zelf inbreng hebben en kunnen kiezen uit de verschillende activiteiten. Trek in een gezond tussendoortje? Dan zorgen we daarvoor. Bij het ophalen van hun kind vertellen we de ouders natuurlijk wat we hebben gedaan, en of er belangrijke gebeurtenissen zijn op de BSO of op school. Aan het einde van de dag ruimen we alles op, soms samen met de kinderen. Daarna praat ik nog bij met mijn collega’s en vindt er eventueel een overdracht plaats.’


Wat geeft jou energie op zo'n dag?
‘Ik heb een theater-achtergrond: zang, spel, dans… dus ik doe graag iets anders met de kinderen dan voetballen of een andere sportactiviteit. Theater biedt zoveel mogelijkheden. Ik enthousiasmeer ze graag om te gaan zingen, te spelen en te dansen. Ook om zo, op een ‘theatrale’ manier, connectie te maken. Dat werkt heel goed. Als ik zie dat ze plezier hebben, dat ze ontspannen zijn en uitdagingen hebben, dat ze aandacht krijgen en kind kunnen zijn, dan krijg ik daar heel veel energie van.’
Jij voelt je betrokken bij hun ontwikkeling?
‘Zeker! Als een kind van school komt en naar de BSO gaat en daar 4 à 5 uur verblijft, dan is het vaak alweer bijna zeven uur voor het thuis is. Om half acht, acht uur gaat het slapen. Dan denk ik dat je als pedagogisch medewerker op de BSO een essentieel deel van de ontwikkeling en opvoeding voor je rekening neemt in deze periode.’


Hoe zet jij je talent, interesse en pedagogische interesse verder in?
‘Een maand later heeft dit meisje zich opgegeven voor turnen en komend schooljaar gaat ze beginnen. De activiteiten op de BSO hebben haar dus gestimuleerd om haar passie te ontdekken en op turnen te gaan. Ik laat de kinderen graag zien dat er meer is dan school en sport.’
Ook werken in de kinderopvang bij Kindergarden?

Vertel eens iets over jouw achtergrond?
Welke rol heb jij binnen het BSO team?
‘Voor mij geldt dat ik niet zo’n geoefend knutselaar ben, maar samen met de kinderen ontdekken hoe je iets moet gaan maken, een poppentheater bijvoorbeeld, dat is zo ontzettend leuk. Daar ga ik ook in mijn vrije tijd mee aan de slag. Vinden ze prachtig als ik dan de resultaten laat zien!’




Werk in de kinderopvang, ook zonder pedagogisch diploma.
Heb jij, net als John Togba, talent en passie voor dans en theater? Of voor sport, kunst, muziek, koken of techniek? Wil jij kinderen inspireren en begeleiden, maar heb je nog niet de juiste kwalificaties? Dan biedt Kindergarden jou de kans om als BSO-medewerker aan de slag te gaan!
Met jouw unieke vaardigheden zorg je voor een gevarieerd activiteitenaanbod en een veilige, leerzame omgeving waarin kinderen spelenderwijs ontdekken en groeien. Via een kort en praktijkgericht traject behaal jij de juiste kwalificatie en kun je direct aan de slag op onze BSO.