Een dag op de BSO

06 aug 2025

‘Als ik zie dat kinderen plezier hebben, dat ze ontspannen zijn, aandacht krijgen en kind kunnen zijn, dan krijg ik daar heel veel energie van,’ zegt John Togba, pedagogisch medewerker op de BSO Fizeaustraat in Amsterdam. Hij enthousiasmeert kinderen graag om te gaan zingen, te spelen en te dansen. Hoe ziet zijn dag eruit op de BSO?

Wil jij ook werken in de kinderopvang? En ben je nu al benieuwd hoe jij je eigen talent en interesse kunt inzetten, ook zonder pedagogisch diploma? Kijk dan hier en voor vacatures BSO hier.

John Togba is blij met zijn BSO. Dit mooie Amsterdamse schoolpand in de Fizeaustraat heeft namelijk grote ruimtes met hoge plafonds en veel glas-in-lood ramen. Dat zorgt voor een fijne, lichte sfeer waarin de kinderen zich na een dag school direct thuis voelen. Net als op al onze andere BSO’s wordt er gewerkt met een vaste dagindeling, waarbinnen de kinderen eigen keuzes mogen maken.

John, hoe ziet jouw dag eruit op de BSO?

‘Mijn dag op de BSO begint meestal om kwart over een, in de vakantie kan het zijn dat ik er al om half acht ben. Samen met mijn collega’s bereid ik de dag, de ruimtes en activiteiten voor. We maken eerst een duidelijk overzicht: hoeveel kinderen komen er vandaag en wie komen er? Gaan we ze ophalen of worden ze gebracht? Vervolgens: welke activiteiten gaan we aanbieden? Buiten, binnen? Knutselen, koken, sporten? Hebben we dat concreet, dan gaan we door met het verzorgen van de lunch.’

‘Bij binnenkomst starten de kinderen met het buffet. Tijdens het eten en drinken praten we over wat ze hebben meegemaakt op school. Het is belangrijk om altijd aandacht te hebben voor hoe het met een kind gaat. Hoe was het thuis, ben je vrolijk wakker geworden of is er iets aan hand? Zo ja, dan kunnen we er rekening mee houden met het soort activiteit dat we aanbieden en iets gaan doen wat bijvoorbeeld minder energie kost. Als een kind liever wil uitrusten of relaxen op de bank in de huiskamer, is dat helemaal oké.’

‘Na de lunch is er een groepsmoment waarbij de kinderen zelf inbreng hebben en kunnen kiezen uit de verschillende activiteiten. Trek in een gezond tussendoortje? Dan zorgen we daarvoor. Bij het ophalen van hun kind vertellen we de ouders natuurlijk wat we hebben gedaan, en of er belangrijke gebeurtenissen zijn op de BSO of op school. Aan het einde van de dag ruimen we alles op, soms samen met de kinderen. Daarna praat ik nog bij met mijn collega’s en vindt er eventueel een overdracht plaats.’

Wat geeft jou energie op zo'n dag?

‘Ik heb een theater-achtergrond: zang, spel, dans… dus ik doe graag iets anders met de kinderen dan voetballen of een andere sportactiviteit. Theater biedt zoveel mogelijkheden. Ik enthousiasmeer ze graag om te gaan zingen, te spelen en te dansen. Ook om zo, op een ‘theatrale’ manier, connectie te maken. Dat werkt heel goed. Als ik zie dat ze plezier hebben, dat ze ontspannen zijn en uitdagingen hebben, dat ze aandacht krijgen en kind kunnen zijn, dan krijg ik daar heel veel energie van.’

Jij voelt je betrokken bij hun ontwikkeling?

‘Zeker! Als een kind van school komt en naar de BSO gaat en daar 4 à 5 uur verblijft, dan is het vaak alweer bijna zeven uur voor het thuis is. Om half acht, acht uur gaat het slapen. Dan denk ik dat je als pedagogisch medewerker op de BSO een essentieel deel van de ontwikkeling en opvoeding voor je rekening neemt in deze periode.’

Hoe zet jij je talent, interesse en pedagogische interesse verder in?

‘Onze visie is dat kinderen alle ruimte krijgen om vrij te zijn en hun talenten te ontdekken. Ik geef wel eens dans workshops. Tijdens een van die workshops was er een meisje dat van dansen hield – dacht ze – maar ze bleek vooral de acrobatiek heel erg leuk te vinden, het performen van de ‘trucjes’. Die wilde ze heel graag leren. Je kunt je voorstellen dat niet iedere pedagogisch medewerker acrobatisch is, tenzij je iemand hebt met een dansachtergrond… Ze had helemaal niet gedacht dat ze die acrobatiek op een BSO zou kunnen leren.’

‘Een maand later heeft dit meisje zich opgegeven voor turnen en komend schooljaar gaat ze beginnen. De activiteiten op de BSO hebben haar dus gestimuleerd om haar passie te ontdekken en op turnen te gaan. Ik laat de kinderen graag zien dat er meer is dan school en sport.’

Ook werken in de kinderopvang bij Kindergarden?

Vertel eens iets over jouw achtergrond?

‘Toen ik van de middelbare school afkwam, had ik geen idee wat ik wilde gaan doen. De MBO-dansopleiding die ik uiteindelijk koos, kon ik combineren met de opleiding tot onderwijsassistent. Vervolgens ben ik zes jaar actief geweest als pedagogisch medewerker, voornamelijk in Den Haag – terwijl ik ook nog in Amsterdam studeerde, omdat ik de kant van het theater op wilde.’

Welke rol heb jij binnen het BSO team?

‘Ik probeer het creatieve aspect mee te geven aan de kinderen. Mijn collega Sandra heeft een sportopleiding en doet meer sport & spel. Rogier, een andere collega, heeft een zakelijke, administratieve opleiding en richt zich vooral op technische vaardigheden als koken, waarbij je leert om met de juiste hoeveelheden en verhoudingen te werken. Rogier heeft altijd een volle agenda als het om koken gaat op de BSO, wij bieden als BSO graag deze ontwikkelmogelijkheid aan.

‘Voor mij geldt dat ik niet zo’n geoefend knutselaar ben, maar samen met de kinderen ontdekken hoe je iets moet gaan maken, een poppentheater bijvoorbeeld, dat is zo ontzettend leuk. Daar ga ik ook in mijn vrije tijd mee aan de slag. Vinden ze prachtig als ik dan de resultaten laat zien!’

Werk in de kinderopvang, ook zonder pedagogisch diploma.

Combineer jouw passie met een baan in de kinderopvang. Groei binnen twee maanden door tot pedagogisch medewerker via ons interne opleidingstraject.

Heb jij, net als John Togba, talent en passie voor dans en theater? Of voor sport, kunst, muziek, koken of techniek? Wil jij kinderen inspireren en begeleiden, maar heb je nog niet de juiste kwalificaties? Dan biedt Kindergarden jou de kans om als BSO-medewerker aan de slag te gaan!

Met jouw unieke vaardigheden zorg je voor een gevarieerd activiteitenaanbod en een veilige, leerzame omgeving waarin kinderen spelenderwijs ontdekken en groeien. Via een kort en praktijkgericht traject behaal jij de juiste kwalificatie en kun je direct aan de slag op onze BSO.