'Binnen je functie krijg je veel vrijheid en vertrouwen om te werken op de manier die bij jou past'

04 jun 2024

Lotte van den Brink startte afgelopen najaar als facilitair coördinator. Waarom vindt ze deze functie zo leuk en waarom heeft ze juist voor Kindergarden gekozen?

Het is haar eerste baan als facilitair coördinator, maar ze kan nu al melden dat ze ‘veel verschillende dingen heeft gedaan.’ Lotte haalde haar HBO-diploma voor dit werkveld vorig jaar en eerder rondde ze al een MBO-studie op facilitair gebied af.

Lotte: ‘Ervaring heb ik tijdens verschillende stages opgedaan, maar als facilitair coördinator bij Kindergarden is alles nieuw voor mij. Ik las het profiel voor deze functie en was meteen geïnteresseerd. Zo veelzijdig, dat ik niet heb geaarzeld om te solliciteren. Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat ik zou worden uitgenodigd voor een gesprek, maar dat gebeurde gelukkig wel.’

Had je werkervaring voordat je bij Kindergarden kwam?

‘Ik heb bij een detacheringsbureau in het recruitment team gewerkt. Dit heeft mij geholpen een sterke basis te leggen, waarbij ik heb kunnen werken aan het verbeteren van mijn communicatieve vaardigheden en om mensenkennis op te doen.’


Tekst gaat verder onder de foto.

Hoe ziet je team eruit bij Kindergarden?

‘We hebben een teamlead eerstelijns, een facilitair manager, mijn collega’s Iris en Peter die de technische kant doen, de zogenaamde hard services binnen het team, en vier coördinatoren die de eerstelijns doen. Alle coördinatoren die eerstelijns werkzaamheden verrichten, hebben daarnaast ook ieder nog een eigen expertise.’
‘Binnen de afdeling Facilitair spreken we over ‘eerste-’ en ‘tweedelijns’. Als er bijvoorbeeld een melding binnenkomt van een van de vestigingen dat er iets met een afvoer is, dan komt die binnen bij de eerstelijns. Een collega beoordeelt dan of het probleem makkelijk op te lossen is. Is dat zo, dan kunnen we een installateur inschakelen. Blijkt het probleem groter dan we dachten of heeft dit probleem zich al eens eerder voorgedaan, dan gaat de melding naar de tweedelijns voor verder onderzoek. Als facilitair coördinator heb ik ook mijn eigen focus-gebieden. Ik houd mij bezig met tweedelijns meldingen op het gebied van meubilair en zonwering binnenzijde pand. Een paar voorbeelden van gebieden waar mijn collega’s zich op focussen zijn: afvalbeheer, brandveiligheid, buiteninrichting en wit- en bruingoed.’

Vertel...

‘Onze afdeling Concept & Inrichting is verantwoordelijk voor de inrichting van de groepen als het gaat om meubilair. Zijn er gebreken of moet er iets gerepareerd worden, dan pak ik dat op. Moet er een bed besteld worden, of kapstokken of lockers, dan doe ik dat. Gordijnen en folie neem ik ook voor mijn rekening. Om de warmte buiten te houden, gebruiken we folie. Het plaatsen van folie kan een temperatuurverschil tot wel 5 graden geven. Het maken van een keuze hierin is afhankelijk van meerdere factoren. Hierover spar ik met de leverancier, waarbij ik vraag om advies.’


Tekst gaat verder onder de foto's.

Ben je al op veel vestigingen geweest?

‘Ja, de eerste week was ik mee met een collega van wie ik de functie zou gaan overnemen. Zij had wat projecten lopen voor Concept & Inrichting en de CAPEX – capital expenditure. Bij CAPEX gaat het om de totale uitgaven voor materiële en immateriële investeringen die we doen voor de aankoop van uitrusting op de vestigingen. Dat kunnen bijvoorbeeld een tiental bedjes zijn of een complete set gordijnen voor een pand. Vestigingsmanagers mogen namelijk aangeven welke projecten op hun vestiging zij graag gerealiseerd zien worden. Wij hebben budget om daarin te voorzien. Dat werk wordt gepland uitgevoerd.’

Wat maakt jouw werk zo boeiend?

‘Ik ben bij Kindergarden gekomen, omdat ik op zoek was naar een verbindende functie. Je staat in contact met vestigingen en leveranciers. De meldingen gaan van een gebroken stoelpoot tot een lekkage, van gebreken aan een installatie tot aan iets heftigs als toiletten die overstromen en in korte tijd veel schade aan een pand kunnen aanrichten. Het is belangrijk op dit soort momenten snel te kunnen handelen.’

‘Wat ik erg leuk vind, is om bij alle meldingen te kijken hoe ik die om kan zetten in een mogelijkheid of kans om het nog beter te doen: om de vestigingen nog beter te ondersteunen. Meedenken, advies geven vanuit je expertise over dingen waar ze op de vestigingen nog niet aan gedacht hadden. Zo kreeg ik voor een CAPEX-project een levering van twintig kinderbedjes. Tijdens de voorbereiding ga je al kijken hoe je dat logistiek wil gaan doen. Kun je die lastige draai maken bij te trappen, om maar eens iets te noemen.’

‘Je wil natuurlijk dat zowel medewerkers als kinderen zo min mogelijk hinder ervaren op zo’n dag. We kijken altijd wat relatief de meest rustige dag is om een project uit te voeren op een vestiging. Is een en ander op die datum ook mogelijk voor de leverancier? Is de vestigingsmanager of de adjunct ook aanwezig op die dag? Je gaat naar de vestiging om die verwachtingen scherp te stellen en je stemt af met alle betrokkenen. De vestigingsmanager kent daarbij de slaapritmes van de kinderen het beste. En gelukkig komen er bij een levering vanaf twintig bedden ook mensen van de leverancier mee om te helpen.’

Hoe gaat zoiets op de dag van levering?

‘Dan coördineer ik en ben het aanspreekpunt voor de leverancier, de vestigingsmanager en de pedagogisch medewerkers op de groep. Ook die laatsten moeten op de hoogte zijn. Ik informeer hoe we een en ander gaan regelen. Bij de matrasjes gaat het bedlinnen er gelijk om, zodat ze direct gebruikt kunnen worden. Het is altijd even puzzelen en je schema bijstellen, zeker bij de baby’s die meerdere slaapmomenten hebben op een dag, maar dat maakt het voor mij juist zo leuk.’


Tekst gaat verder onder de foto.

Hoe zou jij mensen enthousiast maken voor jouw functie?

‘Het werk blijkt nog afwisselender dan ik dacht en ook als starter ben je met heel veel verschillende dingen bezig. Soms met 100 dingen tegelijk, dan is het lekker tempo draaien en soms is het rustig. Ik werk nog niet zolang bij Kindergarden, maar ik vind het fijn dat er naar je geluisterd wordt als je je ambities bespreekbaar wil maken. Er is heel veel mogelijk. Binnen je functie krijg je veel vrijheid en vertrouwen om te werken op de manier die bij jou past, natuurlijk binnen bepaalde richtlijnen. Mijn leidinggevende gaat ervan uit dat ik zelf prioriteiten kan stellen en zelfstandig kan werken.’

Had je ooit gedacht dat je dit werk zou gaan doen?

‘Ik wilde vroeger naar de PABO en had de wens om iets voor een volgende generatie te betekenen. Nu lever ik inderdaad een bijdrage aan een generatie die nog gaat komen. Daarbij: Kindergarden is bijzonder. Dat voel je als je op de vestigingen komt: de sfeer, de pedagogische aanpak, de inrichting van de groepen. We zetten met alles net een stapje extra. Grappig om te zien dat elke provincie haar eigen cultuur heeft, maar dat het Kindergarden-gevoel op alle vestigingen hetzelfde is.’

Als jij een vestiging binnenstapt, dan...

‘Ga ik eerst op zoek naar de vestigingsmanager of adjunct om even te laten weten dat ik er ben. We hebben een afspraak; meestal meld ik dat ik niet per se hulp nodig heb. Ik kom met een bepaald doel, maar op de groepen kijk ik meteen hoe er bijvoorbeeld met het meubilair omgegaan wordt en natuurlijk gaan dingen je na een tijdje opvallen. Je krijgt oog voor bepaalde zaken: of er bij een slaapkamer wel een haakje bij een ketting hangt van een rolgordijn, anders kunnen kinderen daaraan gaan trekken. Of er overal genoeg stoeltjes zijn; je gaat eigenlijk gelijk in je facilitaire modus. En na afloop van je ronde heb je altijd wel een gesprekje op de groep over het plezier dat de kinderen hier beleven, dat vind ik zo leuk.’