Ivan, eerst iets over jezelf…
‘Van jongs af aan sport ik veel. Zo rond mijn zeventiende ben ik assistent-voetbaltrainer geworden bij de tien-, en elfjarigen. Dat vond ik echt leuk. Daar is de interesse begonnen om met kinderen te gaan werken. Vind het mooi om kinderen iets te leren. Heb de Pabo geprobeerd, maar die trok me niet zo heel erg door de nadruk op het echte leren. Ik vind de keuzevrijheid die kinderen hebben belangrijk, een prima uitgangspunt om ze iets bij te brengen op onze BSO. Verder ben ik ook pedagogisch medewerker geweest, ik heb niveau 4 gedaan en heb ook ervaring als ski-leraar.’
Vinden de kinderen het leuk dat je veel sport aanbiedt?
‘Ja, absoluut. We hebben een grote gymzaal die we maandag, dinsdag en donderdag gebruiken. Op dit moment hebben we een vacature voor sportdocent, dus dat deel pak ik nu op. Veel kinderen van onze BSO zitten op voetbal, dus die vinden het leuk om daar hier me bezig te zijn. En ik ook!’
Hoe ziet jouw team eruit? Welke rollen hebben jouw collega’s?
‘Dat is heel divers. Het team matched goed met het concept van Kindergarden. Onze BSO is behoorlijk groot met veel eigen ruimtes. We hebben pedagogisch medewerkers die graag in het atelier, het lab, de gymzaal of in de kids keuken bezig zijn. Iedereen heeft zijn eigen specialiteit en het enthousiasme voor jouw specialiteit straal je natuurlijk ook uit als je aan de slag gaat met de kinderen. Dat blijft bijzonder.’
‘Een maand van tevoren maken we een activiteitenschema met een thema. Denk bijvoorbeeld aan reizen door de ruimte. We maken dan een planetenbal, en in het lab kijken we met een telescoop naar de sterren of, als-ie er is, naar een zonsverduistering. Je hebt bij ons je eigen inbreng als pedagogisch medewerker op de BSO om invulling aan het thema te geven.’
Jullie hebben ook een Wie is de Mol? aflevering gemaakt?
‘Klopt, Rob is heel goed in het filmen, monteren en presenteren van spelshows om het even zo te noemen. Al een jaar of vier doet hij Wie is de Mol? Acht dinsdagen neemt hij op, de kinderen mogen filmen en hij zorgt ervoor dat er een professioneel eindproduct ligt. Dit jaar komt het ook op HEART-nieuws, zodat iedereen het kan volgen. Op de BSO hier is de presentatie altijd een hele happening.’
De BSO is anders dan school. Hoe neem jij kinderen mee in de activiteiten?
‘Op onze BSO hebben de kinderen veel meer vrijheid. Vanaf zeven-plus wordt het makkelijker voor ze om te kiezen. Ze mogen natuurlijk lekker chillen na school, maar we bieden echt voor iedereen activiteiten aan. Op de 128 kinderen wel tien dingen om uit te kiezen, waardoor een kind altijd de vrije keuze heeft: op dit moment kan ik dit gaan doen als ik er zin in heb. Vaak kiest het niet eens voor vrij spelen, maar voor een activiteit. Dat is anders dan op school: daar moet je aan rekenen en taal doen. Kortom: die keuzevrijheid vinden kinderen heel leuk, en daar spelen we dus op in.’
Wat is de verbindende factor in jouw team?
‘Afgelopen jaar zijn er veel onzekerheden geweest doordat we weinig medewerkers hadden, maar… iedereen is hier voor het kind. Dat is de verbindende factor van ons team. Daardoor konden we er elke keer opnieuw een mooie dag van maken voor de kinderen. De maandag zijn we er net zo als de vrijdag. Elke dag willen we nog toffer maken.’
Welke mensen heb je nog nodig?
‘We missen op dit moment echt een sportdocent die de activiteiten kan oppakken en aanbieden…’Wat is jouw rol binnen het team?
‘Ik probeer ervoor te zorgen dat alles – ook op de achtergrond – tot in de puntjes is geregeld. Alle hindernissen wegnemen, en met een vrolijke, positieve houding ervoor zorgen dat iedereen, zowel de kinderen als het team, een pracht van een dag heeft. Dat is mijn missie.’
Wat doe jij bijvoorbeeld om de aanstaande sportdocent te verwelkomen?
‘Om te beginnen vindt het team het fantastisch als er nieuwe mensen komen! We koppelen je aan een collega binnen het team, als een soort buddy. In alles nemen we je mee: er is een inwerkprogramma, je kunt je vragen uiteraard stellen en we bouwen de verantwoordelijkheden langzaam op, dat is de beste manier om je snel vertrouwd te maken. We leggen de drempel laag als je begint. En we hebben een open cultuur, de sfeer is top. De deur staat letterlijk altijd open.’
Tot slot: wat maakt jou werk zo leuk?
‘Ik denk de dubbelfunctie. Begin van de dag ben ik van alles aan het regelen en dan rond half twee ga ik met de kinderen aan de slag. Alles wat je aan de achterkant hebt geregeld, breng je dan als het ware naar de voorkant. Je ziet en ervaart het resultaat. Kinderen die plezier hebben en naar je toekomen met een prachtig verhaal over een avontuur dat ze net beleefd hebben. Dan denk ik: ja! Daar doe ik het voor. Dat vind ik het leukst aan de dag op de BSO.’
Zin in een uitdaging?
Ivan is op zoek naar pedagogisch medewerkers die zin hebben in een uitdaging, flexibel zijn en een dosis enthousiasme met zich meebrengen om samen met het huidige team er een succesvol jaar van te maken! Ben jij bijvoorbeeld de nieuwe sportdocent? Solliciteer dan nu!