Dag 15. Concept en inrichting buitenruimte

Aftellen tot je eerste dag bij Kindergarden

In dit vakje vind je een zakje met strooiknikkers, deze kun je thuis planten. Wanneer ze in aanraking komen met water zullen ze uitgroeien tot prachtige wildbloemen. We staan met dit vakje graag stil bij de inrichting van onze tuinen, daar is namelijk goed over nagedacht en vertellen je er graag meer over.

Het zit 'm in alles, ook in onze tuinen!

Kinderen onderzoeken graag wat er in de natuur aanwezig is. Door directe ervaringen met de natuur en met buiten zijn, worden kinderen zich steeds meer bewust van hun omgeving en voelen ze zich er ook veiliger. Dat is een goede basis voor respect voor de natuur. Respect voor de natuur draagt bij aan de eigen persoonlijkheidsontwikkeling van kinderen.

Buiten spelen zorgt ook voor het stimuleren van sociaal spel, het samen spelen met andere kinderen. De tuin is de enige plek bij Kindergarden waar verschillende leeftijdsgroepen samen kunnen komen. Jongere kinderen hebben baat bij de omgang met oudere kinderen als het gaat om hun cognitieve, motorische en sociale ontwikkeling. Voor oudere kinderen zou de omgang met jongere kinderen kunnen zorgen voor de ontwikkeling van empathie en leiderschapsvaardigheden.

Tekst gaat verder onder de foto's.

Stimuleren van risicovol spel

Een goed ingerichte tuin zorgt er ook voor dat kinderen tot spel komen. In de tuin krijgen kinderen de ruimte om vrij te bewegen en staat vrij spelen centraal. Buiten mag je vaak veel meer dan binnen, denk aan rennen, springen, harder praten. Met name de grove motoriek krijgt volop de ruimte zich te ontwikkelen in de tuin. Dit doen we onder andere door uitdaging in de tuinen aan te bieden, om risicovol spel te stimuleren.

Risicovol spelen versterkt kinderen op meerdere vlakken. Het helpt ze bij het ontwikkelen van veerkracht, weerbaarheid, risico-competentie, zelfvertrouwen. Klimmen en klauteren wordt volop gestimuleerd met de speeltoestellen die we neerzetten, zowel voor de jongere kinderen als de wat oudere kinderen. Maar denk ook aan het aanbieden van fietsjes en voldoende ruimte om te fietsen. In sommige tuinen is er zelfs plek om te tanken.

Daarnaast blijft fantasiespel favoriet in de tuin. De tuin daagt uit, verrast en ziet er levendig uit, en draagt bij aan zintuigelijke ervaringen. We zorgen voor beplanting die voelbaar is, zoals de blaadjes van ezelsoren, of beplanting met specifieke geuren, zoals rozemarijn en citroenmelisse. De tuin is zo groen mogelijk, zodat kinderen zich kunnen verstoppen in de bosjes, bladeren kunnen zoeken, kunnen bouwen met takken.

Tekst gaat verder onder de foto's.

Natuurlijke elementen

Water, zand en hout komen veel voor in de tuin. De tuin heeft altijd een natuurlijke uitstraling en we gebruiken natuurlijke materialen: zo zijn zitplaatsen vaak boomstronken. Elke tuin heeft een zandbak, waar door kinderen volop gebouwd kan worden, rollenspel plaatsvindt en ontdekkingen worden gedaan. Sommige zandbakken bezitten ook over een waterkraan, zodat kinderen kunnen experimenteren met zand in verschillende vormen: los zand, modder. Belangrijk is dat we de tuin inrichten op een manier dat er ook ruimte is voor creativiteit van de kinderen. Speeltoestellen hebben geen vaste vorm, maar een organische vorm: kinderen kunnen zelf bepalen of ze op een schip spelen, of met z’n allen in de auto zitten.

Voor de babygroepen hebben we aparte babytuinen, zodat we kunnen aansluiten op de behoeftes van een baby in de buitenruimte. Op motorisch gebied zijn die namelijk anders dan bij de dreumesen en de peuters. Baby’s krijgen zo ook volop de mogelijkheid om de natuur te ontdekken, maar wel in veiligheid.