Natasja: ‘Wat me direct opviel: echt iedereen is behulpzaam. Ook en met name op het hoofdkantoor, of het nu HR, Planning, IT of de afdeling Facilitair is, zeg maar van de klusjesman tot de directeur. Ik werk al best wel lang, maar dat heb ik nog nooit op die manier meegemaakt. Mijn collega-vestigingsmanagers in Amsterdam zeggen: ‘Zullen we even met je meekijken?’ Je hoeft het nooit alleen te doen. Zeker als je begint, is dat echt heel fijn.’
Vertel, hoe ziet jouw dag eruit?
7:20 - 9:00
‘Ik begin vroeg, om half acht kom ik op de vestiging, doe de lichten aan van mijn kantoor en begroet de eerste twee collega’s. De ene begint beneden bij de baby- en de dreumesgroep, de ander boven bij de peuters. We praten even hoe zij de dag begonnen zijn en dan komen de eerste kinderen al binnen; de andere pedagogisch medewerkers en de huishoudelijke medewerkers volgen dan. Laptop aan. Soms heel relaxed met een kopje thee, soms gelijk in de werkmodus met mijn collega’s.’9:00 - 10:00
‘Naar de groepen, en om 9:30 uur de rooster-call: een Teams-gesprek met mijn collega’s van zes Amsterdamse vestigingen. Met onder andere Heidi, de adjunct van de Zuidas én van mij, neem ik het rooster door. We overleggen waar de gaten zitten, of er zieken zijn en waar we elkaar kunnen helpen door bijvoorbeeld een collega in te plannen bij een andere vestiging.’10:00 – 12:00
‘Als er tijd is even thee, meestal praat ik bij met pedagogisch medewerkers op de groepen. Het roosteren gaat eigenlijk de hele dag door, een belangrijke taak op dit moment, omdat we te weinig mensen hebben op de Nassaukade. De ochtenddiensten vanaf half acht totde late diensten van half zeven moeten gevuld worden. Roosteren moet je wel leren als je nieuw bent.’
12.00 – 17.00
‘Mijn werkzaamheden 's middags zijn heel divers, dat zijn:
- Gesprekken voeren met collega’s die binnenkomen op kantoor.
- Bestellingen doen, van biologisch vers fruit tot luiers en waspoeder (de dagelijkse benodigdheden), iets waarbij de huishoudelijk medewerkers mij enorm helpen.
- Contact onderhouden met collega’s in het verzuim en collega-vestigingsmanagers.
- Vragen stellen en leren (ik ben nog volop in ontwikkeling).
- Rondes langs de groepen maken om feeling te houden met de praktijk.
- Uren controleren en bufferuren laten opnemen, zodat medewerkers soms eerder naar huis kunnen.
- Rondleidingen verzorgen voor nieuwe ouders, dit wil ik in de toekomst nog vaker doen.’
Wat moet je onder andere kunnen als vestigingsmanager?
‘Ik wil ervoor zorgen dat iedereen lekker kan werken. Daarvoor moet je snel kunnen schakelen en stevig in je schoenen staan. Je moet weten waar je voor staat, open en duidelijk communiceren. Eén team, één taak. Oprecht en eerlijk zijn, transparant, open. Die waarden zijn voor mij heel belangrijk en wil ik op elk moment uitdragen. Dat is niet altijd makkelijk, want mensen vinden het soms moeilijk om open te zijn tegen elkaar. Ik ben het wel...’
‘Het is kortom een dynamische rol, waarin ik nu soms nog het gevoel heb geleefd te worden, en dat is helemaal oké. Het geeft mij energie om samen met het team te werken aan een warme, veilige en inspirerende omgeving voor kinderen én medewerkers.’
Tekst gaat verder onder de foto's.
Ook aan de slag als vestigingsmanager?
Wat vind je tot nu toe van je nieuwe baan?
‘Ik heb mijn eigen toko! De Nassaukade hoort echt bij mij, zo voelt het. Dat betekent ook: is er een koelkast stuk, dan neem ik contact op met de afdeling Facilitair. Zaken als brandveiligheid, daar moet ik ook van weten – is nieuw, vind ik spannend – maar wel leuk.’
Wat mij ook triggerde bij recruitment: ‘Jij bent het visitekaartje.’ Dat is het! En dat wil ik ook uitstralen. Ik ben dus heel veel op de vestiging aanwezig. Ik ga elke dag happy naar mijn werk. Soms gebeurt er iets waardoor je snel moet schakelen bij een incident of ziekmelding. Van dat soort aanpakken word ik blij. Vervolgens zie ik de kinderen, geef een knuffel als ze me met uitgestrekte armen tegemoetkomen en denk: wow, wist niet dat ik het allemaal zó leuk zou vinden.’
Kun je iedereen zo’n switch aanraden?
‘Honderd procent, het is zo’n andere wereld. Je kunt je leidinggevende capaciteiten benutten: je runt je eigen vestiging, geeft leiding aan je team en stuurt op zaken als verlof en verzuim. Het is echt een mensen-business. Af en toe zit je achter een Excel-document, maar je bent vooral met mensen bezig. Praten, advies geven, een luisterend oor bieden en je team meenemen in hoe jij de dingen ziet.’
Ben jij qua overstap een frontrunner?
‘Mijn buddy, Bianca Austen van de Zuidas, komt toevallig ook uit een andere branche, zij werkte bij de rechtbank. Er is wel doorstroming binnen de kinderopvang, maar de overstap zie je denk ik nog niet zo heel vaak. Ik wilde graag leiding blijven geven, maar in een andere branche. Ik sprak bij Kindergarden met Laurina van recruitment en toen was ik om.’
Wat zeg je tegen iemand die twijfelt?
‘Kom gewoon eens kijken. Ga een keer meelopen op een vestiging waarvan je denkt dat die bij je past, of kom eens een dagje naar ‘mijn’ Nassaukade, dan zie je hoe de kinderopvang werkt en kan ik je meenemen in het gevoel voor de vestiging en in de visie van Kindergarden. Bovendien maak je dan kennis je met de mensen die er werken. Je bent van harte welkom!’