Formule- en projectmanager Jamila Bou Chamach: ‘Als je enthousiast bent en drive hebt, is er zo veel mogelijk!'

14 jan 2025

Werken in de kinderopvang? Dan denk je misschien meteen aan een functie als pedagogisch medewerker. Maar Kindergarden biedt heel veel andere gave jobs, bijvoorbeeld die van formule- en projectmanager Jamila Bou Chamach: ‘Als je enthousiast bent en drive hebt, is er zo veel mogelijk!’

Jamila komt uit de wereld van facility management, huisvesting en projectmanagement. Ze werkte voor verschillende bedrijven waaronder de Rabobank, PGGM pensioenfonds en WerkSaam Westfriesland. Inmiddels werkt ze vijf jaar voor Kindergarden. Als formule- en projectmanager is ze niet alleen op het hoofkantoor te vinden, maar ook meerdere keren per week op de vestigingen. Die twee rollen passen haar goed.

Jamila: ‘Ik ben verantwoordelijk voor de implementatie en behoud van concept en inrichting, zeg maar hoe we ons presenteren op de vestigingen. Dan heb je het over de vertaling van ons pedagogische programma Wereldwijs op de vestigingen in alle materialen en middelen. Dat gaat van groot naar klein: dus van commodes, tot spel- en speelmaterialen, alle inventaris.’

‘Het gaat daarbij ook om het bewaken van onze look and feel: welke stoffen gebruiken we, welke kleuren? En bij welke leverancier ga ik die bestellen? Dit doe ik zowel voor bestaande vestigingen als voor nieuw te openen en overgenomen vestigingen. Hiervoor stuur ik verschillende projectgroepen aan binnen Kindergarden en werk ik samen met collega’s van verschillende afdelingen, bijvoorbeeld Ontwikkeling & Kwaliteit en Marketing & Communicatie. Bij verschillende afdelingen haal ik input op en breng alles samen. Eigenlijk ben ik de spin in het web: alle lijntjes komen bij mij samen.’

Neem ons mee: een nieuwe vestiging openen, hoe gaat dat in zijn werk?


‘Mijn collega’s van New Business zoeken een nieuw pand. Voordat het een go wordt, kijk ik al mee en lever input aan de projectmanager Bouw. Bij akkoord van het Management Team gaan we daadwerkelijk een nieuwe vestiging openen. Mijn taak is dan om het hele project op te tuigen. Ik ben verantwoordelijk voor het interne projectmanagement, voor de aansturing van alle betrokken afdelingen.’
Jamila-materialen-horizontaal
Jamila-horizontaal-kast

‘Dat projectmanagement betekent onder andere: collega’s zoeken, de afdeling Klantrelatie erbij betrekken die de contracten voor de ouders regelen. Verder werk ik heel veel samen met de integratiemanager die de medewerkers aanneemt en de projectmanager Bouw die de ‘harde kant’ regelt. Ik doe de ‘zachte kant’: hoe gaan we de vestiging inrichten? Welke middelen en materialen hebben we daarvoor nodig? Komt er een BSO bij, enzovoorts. Je kunt je voorstellen dat een monumentaal pand, waar niet alles kan en mag, een andere aanpak vergt dan onze nieuwe vestiging in Zwolle die we van de grond af aan hebben opgebouwd. Al onze wensen en eisen, specificaties en programma’s zijn in dit nieuwe pand verwerkt.’

‘We draaien bovendien meerdere projecten tegelijkertijd, waarbij altijd de vraag is: wat heb je nodig om een vestiging te openen? Ik coördineer, stuur aan, hou de tijdlijn in de gaten. We hebben uiteraard een openingsdatum: we zorgen dat we zo veel mogelijk kindjes kunnen plaatsen. Dat percentage loopt, als het goed is, op. Zo’n proces bewaak ik ook. Ik ben continu bezig met de verbinding tussen de afdelingen.’

Zit er een verschil in het managen van bestaande en overgenomen vestigingen?

‘Het werk wat betreft inrichting, look and feel en projectmanagement is overal hetzelfde. Bij een overname krijg je er een andere dynamiek bij: dan werken we veel samen met de Integratiemanager en de afdeling Ontwikkeling & Kwaliteit. Er zijn namelijk al medewerkers bij een overname, alleen gaan die nu volgens een nieuwe werkwijze aan de slag. Ik volg dan hun planning en ben minder in de lead als de focus meer op het contractuele en de werkwijze ligt.’

Jij vertaalt het pedagogisch programma naar concrete materialen en middelen. Hoe merk je dat jouw keuzes impact hebben?

‘Door tweejaarlijks te evalueren. We maken een rondgang en nemen interviews af: werkt iets wel of niet? Dat doe ik samen met de afdelingen Inkoop en Ontwikkeling & Kwaliteit. Verder ben ik twee keer per week op vestigingen en dat vind ik echt supertof. Als je ziet dat er fijn gewerkt wordt met de spullen die we aangeschaft hebben, dat bepaalde indelingen die we gemaakt hebben op de groepen een succes zijn. De impact van mijn werk zie je dus op de vestigingen.’

Kun jij je creativiteit kwijt in de keuze die je maakt?

‘Ja, zeker! Dat maakt het ook zo leuk. Ook binnen de richtlijnen die er natuurlijk zijn voor de kinderopvang. Ik weet inmiddels waar alles aan moet voldoen, aan welke kaders we ons moeten houden. Soms wil ik erbuiten – je moet immers ook innoveren – maar we toetsen intern alles vooraf.’

De kinderopvang verandert voortdurend. Hoe zorg je ervoor dat jouw inrichting en materiaalkeuze niet alleen passen bij nu, maar ook toekomstbestendig zijn?


‘Als gezegd: de grote kracht is dat we twee keer per jaar evalueren. Daarnaast werk ik zoveel mogelijk met vaste leveranciers die voor mij de markt opgaan en deze heel goed kennen. Zij zijn op de hoogte van de laatste ontwikkelingen, bijvoorbeeld als het gaat om speelmateriaal dat we recent hebben aangeschaft. Zelf bezoek ik ook vakbeurzen om inspiratie op te doen en om op de hoogte te blijven.’


Tekst gaat verder onder de foto's.

  • Ik krijg veel vertrouwen en vrijheid. Dat gebeurt niet bij elk bedrijf.
    Jamila Bou Chamach
    Formule- en projectmanager

Welke trends of ontwikkelingen in pedagogiek of interieurontwerp inspireren je? Hoe gebruik je deze inspiratie in je werk?

‘We zijn continu op zoek naar de laatste ontwikkelingen op het gebied van de leerrijke omgeving: spel- en speelmaterialen. Zo hebben we het afgelopen jaar de stapelstenen op de dreumes- en peutergroepen geïntroduceerd, en op de peutergroepen een stevig speeltentje in de rust-/leeshoek. Daarnaast zijn we op de BSO bezig om deze goed aan te laten sluiten op de belevingswereld van 8 tot 12-jarige kinderen, onder andere door hun mediawijsheid te vergroten.’

‘Qua interieur kijken we naar wat de ontwikkelingen zijn op gebied van kleur en materiaal. Het afgelopen jaar hebben we ons kleurenpalet iets aangepast door warmere kleuren en zachtere materialen toe te passen. Dit zie je in de stoffering van de banken, raambekleding, kussens, linnengoed enzovoorts. En natuurlijk zijn we ook continu bezig om onze collega’s een fijne werkplek te geven. Zo hebben we zadelkrukken met rugleuning en lage medewerkersstoelen op kindhoogte aangeschaft.’

Wat vind je verder aantrekkelijk aan jouw functie?

‘Dat elke dag anders is! Je moet heel flexibel zijn, in gedachten en in handelen: snel en gemakkelijk kunnen schakelen tussen alle afdelingen. Dat vind ik uitdagend. Je moet ook voelsprieten hebben voor wat er gebeurt, in de markt en bij Kindergarden. Door alle contacten met de verschillende afdelingen ken ik de organisatie goed. Dat is waardevol voor de organisatie, maar ook voor je eigen functioneren. Je kunt daardoor projecten snel en efficiënt op de rit krijgen.’

‘We zetten altijd breed in als het gaat om de ontwikkeling van kinderen en ook collega’s. Voor mijn functie betekent dat dagelijks de vertaling maken voor de vestigingen qua inrichting, materialen en middelen. Wat mijn werk verder leuk en afwisselend maakt, is de samenwerking met de collega’s. Kindergarden is gegroeid, maar we weten het toch familiair en kleinschalig te houden met elkaar. De combinatie van sociale omgang, laagdrempeligheid en vriendelijkheid, en tegelijkertijd het allerbeste willen neerzetten is voor mij een heerlijke combinatie.’

Zo blijf jij enthousiast naar je werk gaan…


‘Ja, als je een vestiging van Kindergarden binnenstapt, dan is het niet alleen belangrijk dat je een warm welkom ervaart, maar ook dat het opgeruimd, schoon en fris is. Daaruit blijkt orde en structuur, iets wat mij als ouder direct gerust zou stellen. Ik vind het prachtig om samen met mijn collega’s onze vestigingen tiptop te maken.’

‘Verder krijg ik veel vertrouwen en vrijheid. Tuurlijk hoor ik dan wel eens dat je het allemaal zelf moet waarmaken, maar mijn leidinggevende geeft dat vertrouwen en die vrijheid ook. Ik heb zelf ervaren dat dit niet bij elk bedrijf gebeurt. Wat ook zo heerlijk is: je mag jezelf zijn bij Kindergarden.’

Wat zou jij tot slot tegen een collega in spe zeggen?

‘Kom vooral bij Kindergarden werken! Het gevoel dat je welkom bent, dat is zo belangrijk. Op de vestigingen, maar ook op het hoofdkantoor. Als je enthousiast bent en drive hebt, is er zo veel mogelijk. Dat in combinatie met het feit dat je jezelf mag zijn en de vrijheid die je krijgt, ja – dat kun je toch niet laten lopen? Bij zo’n bedrijf wil je gewoon aan de slag.’

Bekijk onze vacatures

Op verschillende vestigingen hebben we vacatures in de functie van pedagogisch medewerker op de babygroep, dreumesgroep, bij de peuters en peuter+ of de BSO.