‘Manager zijn betekent niet dat je alles zelf moet doen…

…maar samen met je team’ Elisa Somsen is coördinator Ontwikkeling en Kwaliteit. Vanuit de Kindergarden Academie begeleidt zij medewerkers die vestigingsmanager willen worden en mee mogen doen met het High Potential (HiPo) traject. Zij vertelt wat dit traject zo uniek maakt. Niet alleen voor medewerkers van Kindergarden, maar ook binnen de branche.

‘Manager zijn betekent niet dat je alles zelf moet doen...

Elisa: ‘Leiderschap binnen de kinderopvang is een ondergeschoven kindje. Veel medewerkers weten niet dat het zo’n grote rol speelt en dat er ook veel lagen leiderschap zijn op een vestiging. Je komt vaak de kinderopvang binnen met een pedagogische achtergrond waarbij je hebt geleerd met kinderen te werken, maar niet zozeer hoe je met leiderschap omgaat. Als het gaat om het aansturen van teams en jezelf kunnen ontwikkelen op dat gebied, dan is daar veel te halen. De vaardigheden rond leiderschap leer je onder andere binnen ons HiPo traject. Het mooie is dat je trainingen kunt volgen én kunt leren in de praktijk. De kennis en vaardigheden direct toepassen op jouw team, dat maakt het traject uniek en waardevol.’

Voor wie is het HiPo traject?

‘Als je adjunct-vestigingsmanager bij ons bent, dan heb je een ondersteunende leiderschapsrol. Het idee is dat je jezelf door kunt ontwikkelen tot vestigingsmanager. Een mooie, veelzijdige functie; het is fijn dat je bepaalde leiderschapsvaardigheden hebt voor dat je daar instapt. Alles wat je geleerd hebt tijdens het HiPo traject ga je in de praktijk brengen, je kunt iedereen ondersteunen bij wat er plaatsvindt. Dat kan bij Kindergarden, omdat we op elke vestiging de hele week door een uitgeroosterde vestigingsmanager hebben.’

Hoe ziet het HiPo traject eruit?

‘Het traject is een combinatie van zelfstudie, praktijk en begeleiding. Het traject duurt ongeveer een half tot driekwart jaar, de kosten zijn voor Kindergarden. Je volgt drie trainingen waarbij je fysiek aanwezig bent: drie dagen die elk een eigen thema hebben, bijvoorbeeld communicatievaardigheden, of de dag over empathisch leiderschap: hoe zorg je dat niet alleen iedereen van je team naar je luistert, maar hoe blijf je ook je team en de mensen zien en respecteren. Dat is natuurlijk binnen de kinderopvang van heel groot belang.’

Wat is de rode draad?

‘Intervisie: je bent met een vaste groep tijdens het traject. Binnen jouw groep ga je uitwisselen; wat heb je geleerd, hoe heb je het geleerde toegepast en waar liep je tegenaan? Dat alles in een veilige setting. Daar omheen zitten een paar opdrachten ter voorbereiding van de trainingen. Het traject heeft een kop en een staart met een kick-off, eindpresentatie en diner. Het idee is dat je zelf aan de slag gaat. We doen rollenspellen, maar uiteindelijk leer je in de praktijk. Dankzij de vaardigheden die je tijdens de trainingen hebt opgedaan, kun je nu dat functioneringsgesprek voeren of bijvoorbeeld dat lastige oudergesprek.’

De vaardigheden rond leiderschap leer je onder andere binnen ons HiPo traject
Elisa

Wat is het waardevolste?

‘Dat je leert reflecteren op eigen handelen. Wat heeft jouw gedrag voor effect op het team en andersom. Op het moment dat je dat snapt en voelt, ga je jezelf ontwikkelen. Daarom is intervisie zo ontzettend belangrijk, want tijdens de intervisie vindt dat proces plaats. Onze medewerkers komen uit een zorgcultuur, daarom kiezen ze voor deze branche. Veel van hen zijn geneigd alles op te lossen voor het team. Eén van de dingen die de centraal staat tijdens de trainingen is: hoe maak je jouw team zelfstandig, zodat het prettig werken is voor iedereen, dat iedereen zich medeverantwoordelijk voelt. Een omslagpunt voor adjuncten blijkt vaak: manager zijn betekent niet dat ik alles zelf moet doen, maar samen met mijn team. Dat is heel leuk om te ervaren.’

Wat is jouw tip?

‘Het einddoel is niet per se dat je vestigingsmanager wordt, al is dat vaak wel de intrinsieke motivatie om dit traject te gaan doen. Maar je kan erachter komen dat die functie of rol jou niet past. Dan is het een verrijking voor jezelf, ook een waardevolle uitkomst. Bovendien: als we investeren in jou als medewerker doen we dat ook in de kwaliteit van onze opvang!’