Het ideale traject om vestigings- manager te worden

Je bent tevreden met je huidige functie, maar laat een goede ontwikkeling zien en hebt de ambitie om door te groeien. Dan kun je in aanmerking komen voor het High Potential traject (HiPo), zoals vestigingsmanagers Kelsey Voogt en Mariska Damman. Wat zijn hun ervaringen?

Het ideale traject om vestigings- manager te worden

Mariska: jouw HiPo traject was bijzonder…

‘Ik ben het HiPo traject ingegaan toen ik adjunct was in Driebergen. Ik wilde doorgroeien naar vestigingsmanager, om te kijken of ik dat echt leuk zou vinden. Toen kwam corona met alle beperkingen. Ik vond het jammer dat ik niet door kon, en ben toen soort van eigen HiPo traject gestart door zelf naar een andere vestiging (Leidsche Rijn, red.) te gaan en daar mijn ambities te volgen, leerdoelen te schrijven en te evalueren. Twee dagen op de groep en twee dagen ‘kantoor’ deed ik daar. Uiteindelijk kreeg ik de kans om in Driebergen vestigingsmanager te worden en startte ook het HiPo traject weer.’

Kelsey: waarom volg jij het HiPo traject?

‘Toen ik startte bij Kindergarden, had ik al wel het doel voor ogen om door te groeien. Ik wist ook dat er mogelijkheden waren en heb mezelf laten zien. Deed al extra taken als rondleidingen en intakes, draaiboeken maken, activiteiten uitvoeren, groepsfolders maken enzovoorts. Ik begon 3,5 jaar geleden als pedagogisch medewerker op de groep. Was adjunct en even waarnemend en nu ben ik vestigingsmanager. Ik heb de waarneming als erg leerzaam ervaren en vind het leuk om teams te coachen, dingen te regelen, om te managen.’

Wat brengt HiPo jullie?

Mariska: ‘Ik was best nieuwsgierig. Het traject heeft een nieuw jasje gekregen: nu iets meer dan een half jaar, voorheen was dat twee jaar. De kernkwadranten van Daniel Ofman blijven me altijd bij. Dat is een hulpmiddel om je eigen kwaliteiten in kaart te brengen. Je leert jezelf beter kennen. Ook wat betreft je valkuilen, bijvoorbeeld. We hebben besproken welk type collega’s er binnen een team kunnen zijn en hoe je het beste op hun gedrag kunt anticiperen, hoe je ze kunt begeleiden om het beste uit zichzelf te halen. Iedereen is anders: hoe krijg je zeg maar iemand ‘aan’. Ook handig: als je feedback geeft, wees stevig op de inhoud en zacht op de relatie.’

Kelsey: ‘Ik vind het heel leerzaam, merk dat ik in praktijk breng wat ik heb geleerd. Bijvoorbeeld: hoe kun je het beste omgaan met een bepaald type ouder. We bespreken tijdens de intervisie met een senior manager en de HiPo collega’s hoe we het beste kunnen handelen. Je leert van elkaar. De intervisie vanuit de Kindergarden Academie is fijn. Het meest leerzaam vind ik de casus: ‘Wat vind je moeilijk om aan te gaan?’ Ik werk nu op een vestiging met elf groepen. Het is mijn doel om goed over te leren brengen waarom ik iets op een bepaalde manier wil. Bij de meeste groepen gaat dat goed, een enkele groep wil nog wel eens een opening aangrijpen als ze merken dat er ruimte is om iets op een andere manier te doen dan ik wil. Zoiets koppel je terug in de training. Je krijgt dan tips van collega’s, je leert echt ongelofelijk veel van elkaar.’
‘Een ander voorbeeld… een collega vroeg laatst: wat ga jij anders doen? Pauze houden! Doorgaans wil ik dingen snel oppakken en regelen voor collega’s. Dan kun je ze van je lijstje schrappen, maar ik leer nu om niet alles direct te doen, dat is simpelweg niet haalbaar.’

Heb je een doel voor ogen? Ga er dan voor! Laat jezelf zien, en laat zien wat je kan. Er zijn binnen Kindergarden zoveel mogelijkheden
Kelsey

Mariska: ‘Elke keer als ik een training heb gehad, zit mijn rugzak vol en wil ik enthousiast aan de slag. Soms merk je dat dingen niet bij je passen en een andere keer gaat het superfijn. We hebben nu een kleine opdracht meegekregen ter voorbereiding: hoe ga je een lastig gesprek in? Van nature ben ik iemand die helpt, troost of spaart. In sommige gevallen is het bij wijze van spreken beter om eens achterover te leunen of juist te confronteren in plaats van te helpen. Dus meer oplossingsgericht te werken. Dat is een van de belangrijkste dingen die ik eruit haal.’

Hoe hebben jullie de leer- en praktijkopdrachten ervaren?

Kelsey: ‘Ik was waarnemend vestigingsmanager en dacht: gaat dit niet heel pittig worden? Maar dat viel reuze mee. Het was heel goed te doen naast mijn functie. De opdrachten zijn ontwikkeldoelen voor jezelf. Dat is fijn en makkelijk, je wil graag beter worden, toch?’

Mariska: ‘In het begin was ik een beetje bang of ik als startende vestigingsmanager wel genoeg tijd zou hebben om het te gaan doen, maar eigenlijk is me het alles meegevallen. Wat ik er ook uit meeneem, is dat ik heel bewust een moment wil nemen om te reflecteren op mijn eigen handelen. Dat had ik zonder dit traject nooit gedaan. Bijvoorbeeld na een moeilijk gesprek of een feedback-moment. Hoe ging het? Heb ik het duidelijk overgebracht? Hoe pak ik het de volgende keer aan? Zo’n zelfreflectie maakt je sterker.’

Meer oplossingsgericht werken. Dat is een van de belangrijkste dingen die ik uit het HiPo traject haal
Mariska

Waar zijn jullie trots op?

Mariska: ‘Dat ik een stap heb gezet binnen Kindergarden. Ik heb dankzij dit traject vertrouwen gekregen om wat ik geleerd heb in de praktijk te brengen.’

Kelsey: ‘De groei binnen mijn functie, in korte tijd. Zo leuk en leerzaam. Het HiPo traject én het dagelijks doen in de praktijk hebben me al zoveel gegeven. Dat je niet als een gestressed kippetje rondloopt, maar rustig naar oplossingen zoekt. Dan voel je dat je enorm bent gegroeid. Ik heb een vestiging met veel groepen kunnen waarnemen als manager – zonder adjunct. Daar ben ik trots op.’

Wat zijn jullie belangrijkste tips?

Mariska: ‘Mijn tip is: gewoon doen, niet twijfelen.’

Kelsey: ‘Heb je een doel voor ogen? Ga er dan voor! Laat jezelf zien, en laat zien wat je kan. Er zijn binnen Kindergarden zoveel mogelijkheden.’