‘Een compliment is gratis en van zoveel waarde’

‘Wat fijn dat jij dat kindje voor mij uit bed haalde’ of ‘Wat reageerde jij professioneel op de klacht van die moeder. Knap!’ Een compliment geven aan een collega is fijn voor de ander én voor jezelf. Trainer Chan Gademan van Zontrainingen: ‘Het zorgt voor verbinding, je gezien voelen. Voor een positieve sfeer.’

'Een compliment is gratis en van zoveel waarde’

Hoe belangrijk is het om af en toe een compliment te geven?

‘Heel belangrijk! Het is heerlijk als iemand je laat weten dat je er goed uitziet of dat je een goede prestatie hebt geleverd. Een compliment is iets positiefs. Als je een compliment ontvangt dan ontstaat er een gevoel van trots. Je ziet een glimlach ontstaan. Je geeft ook een compliment voor jezelf. Het geeft je een goed gevoel, er is verbinding met de ander. Dat geeft fijne energie.’

Geven we elkaar genoeg complimenten op het werk?

‘Nee, veel te weinig! Complimenten zijn gratis én van grote waarde, dus er is geen enkele reden om er niet mee te strooien. Iedereen wordt blij van aandacht en een positieve sfeer. Een compliment is het meest onderschatte sociale instrument dat we hebben. Iedereen hunkert naar erkenning, naar echt gezien worden. Daar mag wel wat meer aandacht voor zijn.’

Als het zo leuk is, waarom doen we het dan niet?

‘Omdat het best lastig is om een goed compliment te geven. We zijn er vaak niet zo goed in. Nederlanders zijn toch een beetje nuchter, hè. Op het werk zijn collega’s niet zo scheutig met complimenten. Dat heb ik zelf ook: je dénkt bijvoorbeeld: ‘Wat heeft zij mooie ogen’ of ‘Wat heeft mijn man eigenlijk mooie handen’ of ‘Wat gaat die collega geduldig met dat kindje om’. Maar zeg je het ook?’

Wat is eigenlijk een echt goed compliment?

‘Een goed compliment is een combinatie van de juiste timing en authenticiteit, het moet gemeend zijn. Even in de haast iets roepen heeft niet zoveel zin. Zorg ervoor dat de ontvanger de tijd heeft om het op zich in te laten werken. Wat ook belangrijk is: je lichaamstaal moet hetzelfde zeggen als je woorden. Dus zeggen dat het zo fijn is dat die collega dat kindje troostte omdat jij het even niet kon, terwijl je hem of haar niet aankijkt, of met je ogen rolt ofzo, dat werkt natuurlijk niet.’

 

Onderga een compliment als een warme douche. Slurp ‘t helemaal op
Chan Gademan

Hoe kun je het beste reageren als iemand iets aardigs over je zegt?

‘Een gepaste reactie is een bedankje. Vaak verontschuldigen mensen zich of ze schuiven het compliment door. Zo van: ‘Jij doet dat toch ook zo vaak voor mij.’ Niet nodig. Onderga een compliment als een warme douche. Slurp ‘t helemaal op.’

Soms kun je ook twijfelen of het complimentje wel gemeend is. Toch?

‘Natuurlijk zijn niet alle complimentjes integer. Soms zegt iemand iets positiefs over je om er zelf beter van te worden. Mijn zoon bijvoorbeeld zei vanmorgen tegen mij: ‘Mam, jij kunt echt goed zoeken, hè.’ In eerste instantie vond ik dat heel lief. Maar wat hij eigenlijk zei: ‘Mam, kun je helpen mijn sleutels te vinden?’ Haha.’

En zijn er ook sarcastische complimenten? Iets wat een compliment lijkt maar eigenlijk kritiek is?

‘Zeker. Ik bracht mijn kinderen ooit naar school in een sportoutfit. Zegt een moeder, keurig in mantelpak, ‘Ik vind het zo knap van jou dat je gewoon in je sportpak komt en zo gaat sporten terwijl iedereen nu gaat werken.’ Wat ze eigenlijk zei was: loeder! Hoe durf je zo de straat op.’

Wat is nog meer een no go bij complimenteren?

‘Een verkapte negatieve boodschap dus. Bijvoorbeeld: ‘Ik vind het heel knap hoe je die ouder hebt aangesproken,’ terwijl je eigenlijk misschien wel zegt dat je vindt dat een collega het normaal niet goed doet.’ Er zijn ook complimenten waar iets voorwaardelijks inzit. Een manager die zegt: ‘Als je zo doorgaat met je werk, dan is het fantastisch.’ Waarmee je eigenlijk zegt dat het nu dus niet goed is. Het is beter je te richten op groei. Kijken naar wat goed gaat, je licht laten schijnen op wat er wél gebeurt. Dan geef je mensen vertrouwen en gaan ze groeien.’

Hoe kun je het als leidinggevende beter doen?

‘Ik gaf vandaag een training aan teamleiders in de kinderopvang. Een van hen vertelde dat ze kaartjes met daarop positieve boodschappen uitdeelt. Iedere dag legt ze een kaartje neer waar ze iets liefs zegt of een fijne dag wenst. Een ander haalde regelmatig koffie voor de collega’s, waardoor de pm’ers zich gezien voelen, even echt aandacht krijgen. Een klein gebaar doet vaak veel.’

Wat is het mooiste compliment dat je zelf hebt gekregen?

‘Dat weet ik niet. Maar mijn dochter zei pas, nadat ik haar geduldig met iets had geholpen waar ze tegenop zag, dat ze geen andere moeder zou willen en dat ze zich heel vertrouwd bij me voelt. Mijn moederhart maakte een sprongetje. Ik herinner me ook nog een pedagogisch medewerker bij mijn kinderen op het kinderdagverblijf. Er was een periode dat mijn kind een beetje lastig was, wat achterliep. Ik worstelde daar best mee als moeder. Toen zei die pm’er een keer toen ik mijn zoon kwam halen: ‘Jij bent zo’n lieve moeder voor Tibbe. En wat is het toch een mooi sensitief mannetje.’ Ze raakte me daarmee in de kern. Dat vond ik zo lief! Ik had het gevoel dat mijn kind echt gezien werd.’

Bij Kindergarden draait natuurlijk alles om kinderen. Hoe geef je een kind een compliment?

‘Een kind kun je het beste een compliment geven over zijn of haar inzet, intentie en gedrag. Je zegt niet: ‘Wat is de tekening mooi geworden’, maar ‘Wat heb jij lekker getekend zeg!’ Hoe specifieker hoe beter. Je kunt beter zeggen dat het kindje zo fijn het speelgoed deelde in plaats van dat het kind lief is. Het is mooi om kinderen te complimenteren, wat ook kan met een aai over de bol of een knuffel, en vergeet elkaar als collega’s niet. Complimenten geven energie en blijdschap. Hoe positiever de sfeer, hoe fijner mensen werken. En kinderen voelen dat, ze voelen alles. Positiviteit zorgt voor ontspanning. En van ontspannen, lekker spelende kinderen, wordt iedereen blij,’

Webinar over complimenten

Geef jezelf een halfuurtje positief denken cadeau!
Speciaal voor medewerkers van Kindergarden geeft Chan Gademan van Zontrainingen een webinar in het teken van de Nationale Complimentendag. Wat is een goed compliment? Hoe reageer je eigenlijk als je een complimentje krijgt? En wist je dat meer gedaan krijgt op een dag als je jezelf en je collega’s zo nu en dan complimentje geeft?

Donderdag 3 maart, 20.00-20.30 uur

Meld je direct aan voor het webinar

Over Chan Gademan

Chan is oprichter van het bedrijf Zontrainingen waar ze samen met een team van tien professionals workshops, trainingen, lezingen en webinars geeft. Zontrainingen is specialist in trainingen voor de kinderopvang en geeft al zestien jaar trainingen voor pm’ers, leidinggevenden, pedagogisch coaches en managers. Vanaf dit jaar doet ze dat ook in de Kindergarden Academie.
Chan is geschoold psychomotorisch therapeut, heeft diverse trainers- en coachingsopleidingen gevolgd, plus leiderschapsprogramma’s. De naam van haar bedrijf bedacht ze zittend in de vensterbank. ‘De zon scheen en ik dacht: dat is wat ik wil. De zon laten schijnen en trainingen geven. De naam klopt helemaal, want als je iemand een compliment geeft zet je iemand in het licht. En van licht krijg je een positief gevoel.’
www.zontrainingen.nl